EXIT 007
Drogs+Exit, faulty or truly?
6:17h. Na DANCE ARENI na hiljade mladih ljudi u oblaku prašine i dima. Prašina se podigla u tim razmerama da niti se da disati (u onom najbukvalnijem smislu) niti gledati na oči.
Postoje tri vrste ljudi koji posećuju Exit, bar kada je reč o konzumiranju droga. Prvi, oni koji se inače ne drogiraju redovno, ali imuni kada ih neko ponudi, ili kada se nađu u situaciji da uzmu. Ovoj grupi ljudi Exit najviše šteti. Jer, upravo je vreme Exita to kada se oni najviše „narade“ zbog boljeg „ugođaja“. Većina iz te grupe ljudi i po prvi put proba neku vrstu droge koju do tada nije, npr. ukoliko je neko tu i tamo konzumirao marihuanu ili skank, na Exitu će se odlučiti da proba štagod, od ekstazija preko tripa do kokaina. Na tim se ljudima najbolje da uočiti post-egzitovski sindrom letargije i depresije. Drugoj grupi pripaduju oni koji su često narađeni, pa im je dosta toga apsolutno svejedno. Ono što im je zajedničko sa prvom grupom jeste što je i njima vreme Exita idealno za extra žurku sa mnogo raznih supstanci u sebi, treba izdržati u Areni do 9h. Treću skupinu čine Egzitovci koji su gotovo strejt ako ne računamo alkohol, koji se obično promuvaju po festivalu, eventualno odslušaju nešto za šta su sigurni da im je baš to ono što im treba, i odu fino i lako kući na spavanje. Toliko o tome, morala sam reč-dve napisati. Grozna je slika svanuća na Exitu, ona me je podstakla da ovo prethodno napišem.
Ovogodišnji, sedmi po redu Exit, ostavio je mnogo prašine (u bukvalnom smislu) mnogo letargije, prazne džepove nama koji smo posetili sva četiri dana, a malo dobre muzike, i kvalitetnog programa. U organizacionom smislu nema se šta zameriti timu Exita, sve je funkcionisalo, osim te zajebancije sa tokenima, ne znam šta im je to trebalo, neki moji prijatelji simbolično su se od tokena oprostili bacivši ih u Dunav, za sreću, a meni je ostao jedan, „za uspomenu i dugo sećanja“, mislim onaj sa znakom pauze, da ne kvarimo simboliku. Međutim, to što je organizacija bila na zavidnom nivou, nije doprinelo boljem utisku programa ovogodišnjeg Exita. Sve je, ali sve, bilo namešteno i natempirano tako da se stranci osećaju kao kod kuće, a nas ko jebe. Tako smo dobili paradoksalnu situaciju: da smo se u svom gradu osećali kao stranci, a oni drugi ponašali su se domaćinski, ako za kriterijum uzmemo cene i izvođače na Exit-u 007.
Prvi sam dan gotovo propustila, zbog spleta nesrećnih okolnosti, stigla sam u NS oko 22h, tako da sam na tvrđavu dospela oko 23h kada se na Main-u već uveliko masa spremila za The Prodigy. Cupkala sam na Main-u do kraja njihovog nastupa, da ne pričam koliko sam toga dana bila iscrpljena, fizički, a mnogo više psihički. Bila sam na dobrom putu da odlepršam u p…. m….! Nakon The Prodigy-ja lagano sam prošetala do Fusion-a, gde sam sedeći na travi i pijuckajući Booster odslušala EKV Revisited. Bila sam toliko smorena da sam napustila tvrđavu a onda, ipak, rešila da se vratim. Bilo mi je prilično bolje kada sam krenula na ELEKTRANA STAGE, gde sam nešto više od pola sata slušala Terence Fixmer, bili su sjajni, zvuk koji te odvaja od zemlje. Bilo je to dovoljno. Uz lagan hod preko mosta…Drugog dana se slabo sećam. Na Mainu-u sam slušala CSS, bend od pet „cura“ iz Brazila, bile su neverovatne, lude i napaljene. Riba koja je pevala nosila je na sebi kostim sličan donjem trupu sirena, a svo se vreme agresivno igrala sa falusnim stalkom za mikrofon. Danny Tenaglia je pošteno smorio. Ne bi mi pomoglo ni pet eksera. Totalni promašaj. Ujednačen ritam na minimalcu, slaba jačina zvuka, proizveli su tog drugog dana strašnu dosadu. Treći dan je počeo mnogo bolje. Odličan nastup Basement Jaxx-a na Main-u. Crnkinje koje su odlično pevale i dale sve od sebe. Nakon njihovog nastupa, zaglavljeni levo od bine, kod same ograde, čekali smo više od sat nastup Snoop Dogg-a, uzgred da kažem da ga nisam ni slušala, i nemam pojma šta je on tamo brljavio na bini, rap ne slušam, a eto, zadesila sam se tamo. Na Areni je trećeg dana bilo pristojno, sve dok nije svanulo. Roger Sanchez uživao je u poslu kojim se bavi. I mi smo uživali. Mnogo komercijale (kaže jedan moj drugar) i mnogo napaljenih klinaca (dodajem).
Četvrti dan mi je doneo najviše pozitivne energije i dobrog osećaja. Razlog tome je što je nevladina organizacija NEOLIT centar za novu književnost iz Novog Sada, izvela performans na AGORA STAGE-u. Reč je naime, o video-zapisu ukomponovanom sa poezijom i muzikom. Performans su izveli Maja Solar i Dušan Pržulj. Bili su PRODORNI. Performans je izvršio jedan kontranapad na Exit, tako da nam je posle nastupa rečeno da će „zbog ovoga“ PR zadužen za nevladine organizacije na Exitu, biti „karan u bulju“. To je trebalo videti, jasan, poetični, angažovani, nastup, a sve zbog novosadske kuturne scene… Dušan je najpre predstavio Neolit, da bismo nešto kasnije Siniša Tucić i ja rekli nekoliko stvari o Exitu, usput, pročitala sam dve odlične Sinišine pesme iz njegove nove zbirke, evo jedne:
WWW.BOG.COM
Može li Bog imati sopstveni sajt
Među milionima web prezentacija
Svega što je stvorio
Ili je to samo privilegija smrtnika
Običnih ljudi
Čovečanske bagre
Web dizajner Božijeg sajta
Slobodan je izbor svevišnjeg
U ovoj opustošenoj vaseljeni
To može biti bilo ko
Pa čak i dobri stari Lucifer
U dijalektickom univerzumu
Koji bi za dobre pare
Uradio svojevrsni hipertekst
Sa desetinama šarenih linkova
I to može
Đavo sve može ovaplotiti
Pa čak i sopstvenu polemiku
Sa svemoćnim tvorcem
Đavo će stvoriti
E-mail adresu
bog@veruj.net
na kome će svom suparniku
svakodnevno slati
preteće satanističke poruke
na koje će Jehova suzdržano odgovarati
pritiskom strelice miša
na ikonicu reply
suočen sa đavoljim pismima
bog će se svakodnevno boksovati
u sopstvenom inbox-u
a onda jednoga dana
ova dva stara znanca
stupiće u sobu za četovanje
đavo ce zajebati boga
jer će brže pisati poruke
možda će jednoga dana
poželeti i da se vide
izvan globalne mreže
ali za to će biti kasno
internet adrese i sajtovi
otvaraju se evridejno
uloga ovih momaka
bespovratno se gubi
dijahronije više nema
jedino profitiraju provajderi
posetioci božijeg sajta
negde će evaluirati
u raju ili u paklu
to više nije ni bitno.
Po završetku našeg nastupa, zujala sam svuda naokolo. Konačno sam pregrmela gotovo sve. Na WORLD MUSIC slušala sam Kal, opuštena mešavina etna i popa, bilo je prijatno čuti ih. Na ELEKTRANA STAGE-u slušala sam Format A3, Subotičane. Što bi Maja rekla: lajbahovska estetika, elektro pop rock, vrlo jebozovno. Prozujala sam kroz EXPLOSIVE STAGE tamo su divljali Tesstimony, nisam se puno zadržavala. Preko CROSSROAD-a sam otišla do FUSIONA gde sam sačekala prijatelje, tu smo slušali Negativ, dobro su odradili svoj tajming od 40 minuta. Na HAPPYNOVI SAD STAGE-u bilo je sva četiri dana konstantno zanimljivo, dva puta sam usputno svratila tamo, prvi put na nešto duže, drugog dana Exita, kada je Proket nastupao, iznenadio me je jak i oštar zvuk tvrde tehno muzike, bio je to nastup za istinske sladokusce ove muzike. Drugi put sam svratila poslednjeg dana, i tada je Argy tkđ. upriličio dobar i što je bitno veoma, veoma, posećen nastup (jedva smo se provukli do šanka). I tako da ne dužim dalje, imam toliko toga za reći ali mi se ne da, jedva sam i ovo uspela da „nabacam“. Sve u svemu vidimo se sledeće godine!



јул 18, 2007 у 5:08 pm
Sadržajan tekst. Ne posećujem exit (ako odem naredne godine biću pripadnik treće skupine al da se ne računa pivo
međutim čini mi se da su ranijih godina na festivalu prisustvovala „zvučnija“ muzička imena na binama. Možda nisam u pravu ali takav sam utisak stekao na osnovu teksta i onoga što se moglo videti na tv predhodnih godina.
јул 18, 2007 у 5:11 pm
Prethodnih godina je bilo mnogo bolje, bar se meni tako chini. Sve je nekako radjeno da se ugodi stranoj publici i mislim da se uspelo u tome, chak 16.000 Engleza je doshlo!
јул 18, 2007 у 11:50 pm
Ja mislim da je EXIT ove godine simbolicno predstavljao vrhunac tranzicije u kojoj je nasa zemlja. Mi smo ipak uspeli u necemu sto bi na primer Hrvati jako zeleli, pa su i pokusali da naprave slican festival. Rekao bih, ako smo vec spremni da uskladimo nase politicke, ekonomske, pravosudne, ekoloske i ostale sisteme sa sistemima EU, mozda se pod tim izmedju redova provalci i to da bi trebali da prihvatimo njihov ukus za muziku, modu, lifestyle…Po meni je ok sve to. OK je upoznavati nove ljde kroz njihovu kulturu zivota i ukusa, ako vam je jezik vec neka barijera.Muzika nas ipak sve spaja…Ne znam cemu odma bunt jer je izbor ove godine bio takav. Da li smo stoliko sujetni da ne mozemo da svarimo sve te strance koji su dosli na EXIT koji je u Srbiji i koji bi trebao da bude po ukusu Srba? Koji to ukus Srbi imaju ili koja je to muzika „srpskija“ ako je vec dosla sa strane, posto nase muzike nije bilo na Exitu u tolikoj meri, mozda cak i iz validnih razloga, jer je ipak ljudi koji dodju na festival zele kvalitete i dobar party. Kome sve to nije OK, nek ostane kod kuce uz svoju omiljenu muziku i soljicu nekog dobrog caja u udobnoj fotelji, ako mu vec smeta prasina i stranci koji se valjaju u njoj
Sto moja drugarica veli: STAY COOL, BE PURE…:)
јул 19, 2007 у 11:26 am
A sto Wojkanne neko ne bi mogao da kaze da je program ove godine slabiji od prethodnih , i kako se to prevodi u sujetu i nevarenje stranaca? Stvar je ukusa. I ja bih radije posetila neki prosli nego ovogodisnji EXIT, jer mi izvodjaci nisu po ukusu. A rezon oko tranzicije i prihvatanja „njihovog“ ukusa je skroz bezveze, bilo da si hteo da budes cinican ili ozbiljan, uopste to nisi jasno izrazio.
Karver, da je jos neki snimak bio sa performansa:)
јул 19, 2007 у 5:18 pm
#Sasha
Performans je pushtan na nekim lokalnim televizijama. Teshko da ce se neka veca kuca usuditi da ga pusti. Mogu proslediti video zapis, probacu da ga okachim negde.
јул 19, 2007 у 6:38 pm
Bio sam sva četirti dana. Naravno da je ove godine program bio lošiji. I naravno je tačno da je sve bilo podređeno strancima. Ogromna, ali ogromna pozitivna ljudi koji su došli na Exit je nadvladala loš program.
Inače Englezi su se pokazali u skroz pozitivnom svjetlu. Upozano sam i simpatičnu grupicu Australijanaca. Ne mirišu baš Engleze:)
Wojkane nadam se da si mislio da mi treba da poštujemo njihov ukus, a ne da ga usvojimo zato što je naš loš.
јул 19, 2007 у 7:15 pm
Nisam mislio na to da ga bukvalno „usvojimo“ vec ce se sam umetnuti nekim globalnim kretanjima….Na buducim generacijam ce se to osetiti jos vise, dok se nase jos koprcaju. Ne znam na osnovu kojih kriterijuma ocenjute da je ovaj Exit slabiji, sem tih da su ranije gostovala “ poznatija“ imena ( u prevodu komercijalnija ) ili mozda sto ne slusate rap ( kao ni ja) ali sam i sam osetio da se ova vrsta muzike sve vise prima na nasem tlu. Sto se tice elektronske muzike na EXIT- u ove godine, radilos e na tome da se predje na malo trvrdji zvuk, sem mozda Rogera Sancheza koji je komercijala i house koji se slusa u fancy lokalima. Sujeta se osetila u samom tekstu gde su svi uvredjeni jer se Exit ove godine “ uvlacio “ strancima.
јул 19, 2007 у 7:47 pm
Ova stvar sa performansom uopste nij ok po meni.Nisma ga propratio ali sam takav utisak stekao citajuci ovaj tekst. Mislim da Exit nije toliko los kao sto neki zele da ga predstave. Ipak Exit iza sebe ima godine koje nisu bile lake, mnogo kampanja koje se bora sa problemima u drustvu sve u cilju da se sto vis eljudi osvesti i promeni nesto. Nije sad da Exit nije dao sansu mladima, inforimisite se vise i skontacete. Dali su sanse novim bendovima, imali su svoj stage, ljudi sa my exit.org su imali svoja predstavljanja, kampanja „Ljubav za sve“… POstoji jedna izreka nad kojom treba da se zamislimo: Prijatelja tajno kudi, a javno hvali. Pa sa tom logikom zakljucujem, da ako ste zeleli da ucinite boljim, trebali ste naci bolji nacin od ovoga. NIje ok izigrati necije poverenje i dovesti u neprijatnu poziciju ljde koji su vas pozvali tamo i ocekivali nesto sasvim drugacije.
јул 19, 2007 у 8:16 pm
Poshto znam da nisi prisustvovao performansu, mislim da ne vredi o tome raspravljati. Shto se Exita tiche, trebalo bi malo pogledati shta se sve deshavala oko njega chitave godine. Mozda ce se na taj nachin pogledati i neka druga strana. Sve ono shto se zeli jeste da Exit bude bolji. A ta shansa mladim bendovima…ma dajte….
јул 19, 2007 у 8:38 pm
Ne raspravljamo o performansu, ne sumnjam da nije imao dobru poruku, al treba imati oscaj za vreme i mesto. Deshavalo se to da je neko hteo da ga kupi i ljudi su lpo rekli – NE! I to je to, Exit ne treba dirati i treba da ostane takav kakav je. Za mlade bendove je delikatna situcaija i vladaju neki drugi zakoni – jebi ga, ko ce slustai mlade nade ako su na Exitu svetse face. Nek im naparve neki festival gde ce moci da se promovisu. Na Exitu koji je tako koncipiran, po nekim ajmo reci trzisnim zakonima, maldi bendovi nece imati neke sanse.
јул 20, 2007 у 7:12 pm
Kod mene na blogu danas vidim komenta jedne gospođe koja kaže sledeće:
Postovani novosadani imali ste za vreme egzita najvecu kolicinu narkomana i narkotika do sada.Sta radi ova omladina zato bog s postovanjem przi odgore ovako.Volela bih da moja deca i njihova generacija ni ne vide EXIT .U zivala sam na moru bez drogera
RADA– SM
Ko zna kakav će Exit biti u narednim izdanjima, na stranu svaka druga opaska. Iz izrečenog ove gospođe vidimo da su ipak problemi narkomanije, implicitno masovne, najveći problem određene generacije čija deca stasavaju.
Isto tako, narkomanija je jedna pojava koju je teško obrazložiti, a još teže otkriti sve mehanizme po kojima ona funkcioniše u određenom društvu.
Smatram da EXIT mora imati i tu crtu (mislim na narkomaniju) zbog sopstvene afirmacije i same klime modernog čoveka koji jednom rukom kopa grob, a drugom pravi krov.
јул 20, 2007 у 7:14 pm
I da, mogu da zamislim Maju
јул 20, 2007 у 9:46 pm
Slazem se Miloshe, da si samo video svitanje na Exitu. Ne znam. Nisam ja zagovornik protiv ostavljanja novca u Novom Sadu, za vreme Exita, ali dokle sa tim novcima?!
Da, mozesh (za)misliTI Maju….
јул 21, 2007 у 1:26 am
Problem je i u tome sto neki drigu ( pogotovo na Exitu ) shavatju kao jedan vid emancipacije, pogotovo ljudi koji dodju iz menjih mesta pa prosto polude i postanu alavi za drogama. Svitanje na Exitu je godinama isto, rekao bih iz svog iskustva. Ja sad sa koncerta Van Gogh-a u Crvenki i mogu vam reci da je atmosfera bila fantasticna i mnogo, mnogo energicna…Mislim da nije bilo toliko „drogera“, vise ih je bilo sa pivskim flasama u rukama sto je OK. Sutra ( odnosno vec danas ) koncer Dade Topica i grupe Time u okviru festivala C.M.O.K na kome nastupaju neafirmisani rok i punk bendovi pa ko voli nek izvoli.Pozdrav!
јул 21, 2007 у 8:33 am
Da, znam da je u toku CMOK. Neshto malo sam slushala Van Gogh na Main-u proshle nedelje, standardno dobri. Pivo je zakon.
јул 21, 2007 у 9:52 am
Nije pivo zakon, pivo je piće koje treba konzumirati u velikim količinama, stoga sam počeo da eksperimentišem sa žestinom. Dobro mi ide, samo to je opasno, kažu mi iskusni alkoholičari. Jebite ga, mnora se od nečeg živeti, čuh da je svirka u Crvenki dobro prošla.
јул 21, 2007 у 11:07 pm
alkoholizam je bolest…zavisnost…kao bilo koja druga droga….
a sto se tice stranaca,cudno je kako sve pocinje da lici na pr. na budimpestu…prosjaka i beskucnika na svakom koraku…pijanih turista na svakom cosku….prostitutki oko svakog hotela…..staranci koji dodju da se izdivljaju i onda odu u svoje male uredjene zemlje…drzava dobije kintu od turista ulozi u to da budapest bude jos lepsa i primamljivija tako sto sredjuje fasade i ulice,gadi hotele…podize poreze i komunalije u centru…pa ima sve vise besucnika….i zove se demokratskom drzavom…znam sta je ksenofobija….nemam je problem sa strancima nego sa oranizatorima koji izgleda misle samo na pare…egzit je u tom smislu cini mi se puko…i mislim da je kritikovan od strane neolita bas zato…..jer sve vise gubi znacenje alternativne ili margine a sve vise jednog mehanizma za pravljenje kinte…pa sad ni radikali nisu protiv egzita…..
јул 22, 2007 у 5:39 am
Pa meni se najvise dopadalo dok je Exit imao onaj element politickog aktivizma i bunta, sto vise nije moguce uz Radikale na vlasti, ako hoce da zarade pare, a sve se ipak svodi na pare. Exit polako postaje mainstream kao i svaka druga „marka“. Inace povodom droge kao emancipacije, mislim da nase drustvo koje je dugo bilo zaostalo u razvoju sada prolazi kroz kasni pubertet. Sve one boljke koje su uredjena drustva davno prelezala, mi bolujemo sada, i nije toliko kljucno (iako je tuzno) to sto nam se trenutno dogadja koliko je presudno kako cemo sa time izaci na kraj. Postati Amsterdam ili postati Zeneva. Mozda poredjenje nije najsrecnije ali valjda je jasno sta hocu da kazem.
јул 22, 2007 у 9:41 am
#sunny
Upravo tako. Radikali cute jer stranci ostave u gradu od 100 do 300 funti za vreme Exita, i svima dobro.
#sasha
Exit ce morati da shvati da je davno prestao da bude alternativan, i da je uslovno recheno postao „vlast“. Shto ce reci da ce morati da preuzme odgovornost, samo to, i bice dovoljno.
јул 22, 2007 у 11:30 am
@sani
..jer sve vise gubi znacenje alternativne ili margine a sve vise jednog mehanizma za pravljenje kinte…pa sad ni radikali nisu protiv egzita…..
To je ono
јул 22, 2007 у 12:06 pm
zao mi je shto sad nema vremena da prochitam sve komentare,ala sam prilichno sigurna da ono shto hocu da kazem drugi josh nisu rekli (ako jesu, sorry)…
tiche se organizcije exita koja je ovde pohvaljena. jedino shto se tu moze shvatiti kao pozitivno je izvesno vece poshtovanje satnice. i tu se sva pohvala zavrshava. zapravo u toj organizaciji se najvishe vidi koliko u smislu kulture zaostajemo za malo zapadnijim evropskim zemljama. exit je prilichno nemarno i shovinistichki organizovan – dakle, on je dobro organizovan jedino ako ste sasvim zdravi i pravi, da tako kazem, a ako ste, ne daj boze u kolicima, gledajte snimak exita na tv-u ili pristanite da vas gaze i da josh pri tom slushate kako su oni koji vam pomazu bezobrazni a kako vama i nije mesto na exitu ili da vam se neko pijan i nadrogiran unosi u lice i pada preko vas. jeste da se organizator „potrudio“ da napravi terasu na koju je trebalo stici izmedju 16 i 18h (znachi, smarati se satima i satima) a „chak“ i wc za osobe sa invaliditetom ali se naravno nije udostojio da to i obelezi na mapi(bar wc-e).
ipak, bilo je i nekoliko ljudi iz obezbedjenja za koje se moze reci da su s prvaom nosili majcu „can i help you“, ali i bezobzirnih.
nije stvar samo organizatora vec i vishe globalne nekulture (gde su se strani posetioci pokazali dosta bolje).
ne znam kako je na festivalima slichnog tipa u inostranstvu, ali sve recheno se odnosi i na svakodnevni zivot.
јул 22, 2007 у 1:52 pm
ma organizacija je kliko sam cula bila standardno losa….drugarica mi je pricala kako su je na ulazi tretirali kao kriminalku….sa potpunim prezrenjem…a kada je uspela da udje nije uzela zetone odmah…a posle je zetona za pice …nestalo…a onda je pokusavala da nadje druge standove sa zetonima…u guzvi..kada se zavrsio prodigy je bila uzasna jurnjava na zetone….na kraju je bila toliko iscrpljena izmaltretirana i zedna da je morala da izadje sa egzita kako bi kupila vodu…koja je by the way na egzitu kostala 80 din????koji bezobrazluk….i naravno o svinjarijama sa polivanjem piva i ostalih stvar…mislim platis neku abnormalnu kintu da udjes a onda puste masu ljudi bez zetona zza pice….a ince ja iz principa ne idem na mesta gde hoce da mi otmu vodu…a narocito ako je voda koju mozes da kupis kod njih skuplja…..dripci jedni…nema nikave zastite potrosaca ovde….jos je stiglo vise stranaca nego sto je bio predvijeno pa nije bilo mesta u kampu….al su ih ipak ugurali krajnje neuslovno……
a saljem link za jos jedan komentar o egzitu…
http://www.elektrobeton.net/mixer2007.html
јул 23, 2007 у 3:40 am
Ono na sajtu betona je zaista odlican tekst.
јул 23, 2007 у 5:54 am
Upravo sam prochitala taj tekst. Zanimljiva i jasna dimenzija prikazivanja jednog politichkog mehanizma kroz fenomen „buke“.
јул 27, 2007 у 4:59 am
Morala sam samo da svratim i ostavim ovaj link, buduci da se govorilo o engleskim posetiocima Exita i njihovom ponasanju…
http://www2.serbiancafe.com/lat/vesti/8/38146/
јул 27, 2007 у 12:00 pm
@Sasha
Da, zanimljiv podatak. Upravo je to ono shto je uocheno svih dana EXIT-a..